tisdag 12 juli 2011

De som går igen av Marcus Sedgwick

Denna berättelse utspelar sig i ett Östeuropeiskt land med mycket skog och berg längre bak i tiden. Peter och hans alkoholiserade far Thomas flyttar ofta men har i ett år bott utanför byn Chust där de jobbar som vedhuggare. Byn är inramad av ett staket av björk som skydd och en stor skog omger detta. I dessa trakter har man länge sjungit en sång om en ung herde som trots att han får reda på att han kommer att bli mördad av de två andra herdarna som han sällskapar med tar det hela med ro och accepterar sitt öde. Peter har aldrig förstått denna sång och den tycks sjungas lite då och då vid alla möjliga tillfällen.

Det är vinter och mörkt och en annan vedhuggare hittas död i skogen; upphängd och med utslitet hjärta. Anna, den äldsta, som med rådet bestämmer i byn säger dock att han tagit livet av sig, vilket Peter tycker är väldigt konstigt. Detta är inte det första dödsfallet i byn, och det är definitivt inte det sista. Vissa påstår att det är vargar i trakten som attackerar folk, men de flesta har sina misstankar om något helt annat. Peter har alltid fått höra från sin far att det inte finns något farligt och underligt ute i skogen men på sistone har han börjat tvivla på sin far. När en familj romer kommer till byn så börjar Peter söka sanningen om sig själv och var han kommer ifrån, och vad som egentligen pågår. Vad är det dessutom hans far döljer i den avlånga asken under madrassen?

De som går igen är en ruggigt kuslig historia i sann folksageanda och författaren har vad jag förstått åkt runt i Östeuropa för att samla ihop olika vampyrberättelser som inspirerat till denna bok. Redan från första raden så känns det obehagligt och den där skogen omger byn är spooooooky! Jag är redan lite rädd för skogar och denna historia hjälper INTE.

Det finns några få illustrationer, de flesta olika varianter av skog, och är, om jag fattat rätt, gjorda av författaren själv och de är väldigt effektfulla. Och omslaget då! Jag gillar det skarpt.

Det är lite kul att jag missuppfattade boken helt när jag läste om den på förlagets hemsida, jag trodde att den skulle vara helt annorlunda. Ändå beställde jag den och blev så oerhört positivt överraskad. Jag är supersugen på att läsa annat som Marcus Sedgwick har skrivit. Dock kan jag säga att översättningen inte känns super så därför har jag köpt den på originalspråket för att jämföra, och slutet känns lite hastigt, men den är verkligen riktigt bra! Jag befaller att alla från 5:an och uppåt läser den NU!

Betyg: 5/5

Författare: Marcus Sedgwick
Titel: De som går igen
ISBN: 9789132159244
Förlag: B. Wahlströms

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar