söndag 10 april 2011

Anvisningar för drakuppfödare av Emilia Lehtinen

Anvisningar för drakuppfödare är en bilderbok med instruktioner om hur man föder upp en drake och vad som mycket väl kan komma att hända då den kommit till världen. Man sår ett frö i en kruka och tänker obehagliga hemska tankar och har man då tur växer det fram en drake och inte en vacker blomma. Fast det där med tur kan ju diskuteras för drakar är inte helt lätta att sköta om. Det är till och med så att det kan vara rätt farligt att ta hand om en drake. För att inte tala om väldigt, väldigt svårt. Kanske är det bättre att göra sig av med draken eller se den här boken som en varning innan man beslutar sig för att skaffa en.

Anvisningar för drakuppfödare är en väldigt vacker bok med fantastiska bilder i som jag skulle vilja ha inramade på väggen. Laura Valojärvi är den begåvade illutratören som gjort dem. Jag läste lite ur boken för min sambo som gillar drakar och han hittade flera bilder som han ville ha som tatueringar!

Problemet med boken, som jag så gärna vill tycka om, är språket. Orden i boken är alldeles på tok för svåra för små barn varpå jag frågar mig själv om vilken målgruppen är. Där var till och med ord som jag inte helt var med på, men kanske är jag osedvanligt korkad. Texten är dessutom skriven i diktform och med ett försök till rim och ibland funkar det, men oftast inte. Det finns inget riktigt flyt i verserna och ibland tror jag att man försökt rimma med ord som inte rimmar. Kanske är barn i Finland smartare än i Sverige? Jag tycker att översättningen inte är särskilt genomtänkt. Jag vill dock som sagt ändå tycka om boken, dels för dess underbara bilder, men även på grund av att jag gillar tanken med boken och jag gillar drakar. Om det finns några föräldrar därute som orkar sitta och svara på vad alla svåra ord betyder, eller ännu bättre, som orkar skriva om berättelsen så att den är mer begriplig för de små (inte yngre än 3) så är boken helt klart bra! Vill man inte detta så får man gå vidare. Kanske är boken skriven för äldre barn som kan läsa själva och som kan slå upp det de inte förstår i ett ordlexikon.

Betyg: 2/5

Författare: Emilia Lehtinen
Illustratör: Laura Valojärvi
Titel: Anvisningar för drakuppfödare
ISBN: 978-91-86787-88-3
Förlag: Turbineförlaget

1 kommentar:

  1. Hm, jag är inte intresserad av odling, men detta kanske skulle kuna vara något?

    SvaraRadera