onsdag 26 januari 2011

Reckless av Cornelia Funke

I Jacobs och Wills hem finns det i deras försvunne fars rum en spegel. Jacob upptäcker i tidig ålder att det är en portal till en annan värld där varelserna från bröderna Grimms gamla historier bor och magi finns överallt. Will är den tyste tillbakadragne av de två bröderna och när mamman säger att de två inte får gå in i faderns rum lyder han.

Jacob, som inte lyder, försvinner in i världen mer och mer, längre och längre under hans uppväxt. En dag när de blivit unga vuxna följer Will efter sin älskade bror in i sagovärlden genom spegeln. I en enda stunds oförsiktighet så förändras allt. I sagovärlden finns bl.a. goylerna, människoliknande varleser men är gjorda av sten. Den mörka fen som är goylkungens älskarinna har besvärjt alla goyler så att när de river en människa blir denna förvandlad till en goyl helt och hållet, sakta men säkert. Will blir riven av en goyl under ett anfall och hans hud börjar långsamt att förvandlas till grön jade. Nu gäller det att kämpa mot tiden och alla faror på vägen (i denna värld finns alla sorters varleser och många av dem är onda och farliga) för att hitta ett botemedel. Om det nu finns något, och i så fall till vilket pris?

Vad som först drog mig till denna bok var det fantastiska omslaget. Det är helt genialiskt, helt omöjligt att motstå. Det suger in en och släpper inte taget. Man måste bara läsa den där boken. Så ska ett omslag vara!
Cornelia Funke är en annan anledning till att jag ville läsa boken. Jag har läst annat av henne tidigare som jag tyckt mycket om så den här måste ju vara lika bra. Eller? Nja, inte riktigt lika bra. Hela idén med att ta bröderna Grimms sagovärld och göra den "verklig" var något som tilltalade mig. Det är oerhört kul att häxan från det berömda pepparkakshuset blivit förvisad av sina egna eftersom man ju faktiskt inte får äta barn. Dock är det något med boken som inte funkar. Tja, bilderna som ramar in första sidan av varje kapitel kunde de skippat. Fast det är ju författaren själv som gjort dem så det är kanske svårt att säga nej. Bilderna gör absolut inget för berättelsen, passar inte riktigt in och är inte särskilt fina heller.

En anna sak som förstörde min läsning i boken (i alla fall första halvan) är språket som är väldigt förvirrande. Jag misstänker att det är översättningen som det är något konstigt med för jag brukar inte ha problem med att läsa Funkes böcker. Jag hängde inte riktigt med i början men i andra halvan blir det bättre och dessutom mer spännande. Man tror hela tiden att nu fixar Jacob det, han har hittat botemedlet, men så är det fel eller så klantar han sig.

Användandet av spegeln är lite fantasilös tycker jag. Hur många gånger har inte en spegel fått vara portal till en annan värld? Fast å andra sidan är det ett bra val ändå eftersom sagovärlden på sätt och vis är en spegling av vår värld. Människor är männsikor var de än finns. De olika varelsernas beteenden är samma som våra, inget är annorlunda på det sättet. Något annat jag gillar är att Funke valt att kalla bröderna för Jacob och Will efter bröderna Grimm, det är mycket passande tycker jag.

Det låter kanske som att jag inte tyckte om boken, att jag gnäller en hel del men saken är att trots dess brister så tyckte jag om boken. Det är inte Cornelia Funkes bästa men den är absolut läsvärd. Jag älskar gamla folksagor, och jag älskar magi och fantasy och att göra en bok genom att kombinera dessa är kanon.

Boken passar bäst till tonåringar, möjligtvis mellanstadiebarn som är lässtarka.

Författare: Cornelia Funke
Titel: Reckless
Förlag: Opal bokförlag
ISBN: 9789172993976

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar