tisdag 25 januari 2011

Snyggaste bokomslaget

Barnens bibliotek kan du just nu rösta på 2010 års snyggaste bokomslag. De som man kan välja av tycker jag nog inte är de snyggaste från förra året men det är Boksnokarna från Borås stadsbibliotek (barn i åldern 9-12 som gillar böcker och träffas på biblioteket en gång i veckan) som valt ut de nominerade, och då blir det ju den typen av böcker som de läst helt enkelt.

Omslag är helt klart viktigt. Även om man vill vara en sådan människa som väljer efter innehållet så är det faktiskt så att för de flesta av oss (inklusive undertecknad) så spelar omslaget väldigt stor roll. Här står lite mer om omslag. Själv älskar jag omslaget på den boken jag läser just nu, Reckless av Cornelia Funke, det var omöjligt för mig att motstå. Ett omslag som avskräckte mig väldigt länge var Vargbröder av Michelle Paver, jag tyckte att det såg lite barnsligt ut. Men jag ville veta varför det var så många som lånade den och satte mig ner och läste boken, och jäklar vad bra den var!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar