tisdag 14 augusti 2012

Demonprinsessan - Legenden om Morwhayle del 2 av Peter Bergting

Ett halvår har gått sedan den stora striden vid Murlegh - hem till Arteils syster Malda och hennes adoptivfar, häxmästaren Wurzel Stern. Arteil bor hos sin mormor i Morwhayle och varje dag under denna tid har han letat efter sin syster. Vad han inte vet är att under denna tiden har Malda haft ögonen på honom i hemlighet. Och i hemlighet har hon tillsammans med Scurvley Briskit, som alla tror dött i Murlegh, smitt planer om hur de ska kunna släppa ut och kontrollera malströmmen. Det är i alla fall det stäpptrollen, som inte vill att Briskit ska lyckas, och Briskit själv, tror. Men Malda har egentligen jobbat med Briskit för att komma honom nära och ta del av alla hans planer för att sedan kunna stoppa honom innan det är för sent.

Malda och Arteil springer på varandra när Arteil jagar sagda stäpptroll, precis som Malda gör. Trollen har tagit en magibok som Briskit under inga omständigheter får lägga vantarna på. Men saker och ting går inte som de ska och det blir bara värre och värre. Om de inte lyckas stoppa Briskit kan jorden gå under!

Demonprinsessan är en bok som jag längtat efter sen jag läste första delen - Häxmästaren. Denna bok är dock lite allvarligare än första, och om man vill så skulle man kunna dra paralleller till vår värld idag, hur vi behandlar vår jord och varandra. Detta tänker jag dock inte göra för framförallt är boken oerhört roande, spännande och fylld med magi, intressanta karaktärer och vackra landskap. Jag gillar att man inte riktigt vet var man har folk, inte ens nu när boken är slut (med världens cliffhanger!) så är jag säker på vem folk är och vilken "sida" de är på. Det där med ondska och godhet är ju som vi säkert alla vet, inte så lätt.

En stor bonus för mig är att jag är med i boken! Typ... ;)p Fast jag tror inte att herr Bergting vet om det. Men det har gått lite utför för mig. Sjunga i en sunkig håla... Hmm... ;)p

Läs den!

Rekommenderas varmt till barn i mellanstadieåldern (kanske något yngre om man är stark läsare eller har någon som läser för en) och uppåt.

Betyg: 4,5/5

Författare/illustratör: Peter Bergting
Titel: Demonprinsessan - Legenden om Morewhayle del 2
ISBN: 9789155257989
Förlag: Bokförlaget Semic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar