tisdag 27 september 2011

Du är min av Nigel Hinton

Äntligen efter en fullspäckad helg med bokmässan, medeltidsträff och konstutflykt kommer här recensionen på Du är min.

Ryan är på en bakluckeloppis. Det finns massor med folk där som köper och säljer allt möjligt. Ryan dras dock till den där killen som ser nervös och nästan lite sjuk ut, och den enda lilla grej han vill sälja. En mobiltelefon i lyxklassen med guld på och stor skärm. Till slut kan Ryan inte längre motstå mobilen och köper den för ynka £10 (ca 100.-). Ryan misstänker att den är stulen men kan ändå inte låta bli att köpa den. Den har alla möjliga sorters funktioner som t.ex. TV, röststyrning, och ett program som heter SatSpion. När Ryan öppnar mobilen står operatörsnamnet Diavolo 666 på skärmen, och mobilen gör verkligen allt man ber den om, vilket Ryan tycker är väldigt coolt. Ju mer Ryan använder telefonen desto mer rädd blir han. Den sätter igång sig själv på nätterna, han har börjat se ett ansikte på skärmen, han tycker att någon är i närheten emellanåt trots att han är helt ensam, och så får han meddelanden som t.ex. "Tiden är snart ute". Sen är det den där sifferkombinationen som syns då och då. Som en nedräkning men ändå inte, eller?

Du är min är en superspännande och bra skräckbok från Argasso och den tillhör serien Läsvänligt. Den är alltså lättläst och tunn. Argasso är ju väldigt bra på att ge ut böcker som är korta men där historierna ändå är kompletta och mycket bra. Jag tyckte att saker och ting hände väldigt snabbt i denna berättelse men samtidigt så blev jag störd i läsningen vilket kan ha påverkat intrycket. Å andra sidan tror jag att detta snabba är precis vad målgruppen för denna bok vill ha. Oavsett hastighet så är boken riktigt spännande och den går inte att lägga ifrån sig (såvida inte en katt insisterar väldigt intesivt på att man ska gosa med den istället ;) ).

Boken rekommenderas till barn i 6:an och tonåringar.

Betyg: 4/5

Författare: Nigel Hinton
Titel: Du är min
ISBN: 91-86579-20-3
Förlag: Argasso

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar