torsdag 30 juni 2011

De magiska 12 : Uppdraget av Michael Grant

Mack är en ung man på 12 år som har maaaassor med problem. Han har alla möjliga sorters fobier t.o.m. fobi mot fobi! Dessutom går han på en skola där mobbing är väldigt populärt. Där är så många mobbare att det är bestämt att nördar bara får mobba nördar, sportfånar bara sportfånar osv. Skulle det bli problem med mobbningen finns det en mobbare som står över alla, han heter Stefan och är en mindre begåvad person som fått gå om i skolan flera år. Mack mobbas ofta och trots att han är rädd för så mycket är han faktiskt inte rädd för mobbarna. En dag råkar han ut för en jakt från sina mobbare som slutar i att de får hjälp av Stefan. Precis när Stefan ska slå Mack med en knytnäve mitt i nyllet så flyttar sig Mack och Stefan slår handen rakt genom en glasdörr. Blodet forsar från handen och Stefan håller på att tuppa av så Mack ringer efter en ambulans och räddar därmed Stefans liv. När Stefan kommer tillbaka från sjukhuset tror alla att Mack kommer att få väldigt mycket stryk men innan han hinner säga något ens dyker en gaaaaaaammal man upp och klämmer ur sig något på ett obegripligt språk. Han försöker prata med de två pojkarna men han är för svag. Efter mannen försvunnit verkar det som att ingen annan sett något. Efteråt visar det sig att Stefan inte tänkt pryla upp Mack alls utan numera står Mack under Stefans beskydd för att ha räddat hans liv.

När Mack kommer hem sitter det en kopia av honom i hans rum. Denna kopia visar sig vara en golem - en varelse skapad av lera - som ska ersätta Mack när han är ute och reser. Mack förstår ingenting, han hade verkligen inte tänk att resa bort. Fast efter att han blir attackerad från höger och vänster av olika varelser så blir det att han och Stefan sätts på ett plan för att ge sig av mot Australien där han ska hitta en av de tolv Magnifica, en sådan som han fått reda på att han är själv. De ska bli 12 allt som allt för att äntligen besegra Den Bleka Drottningen som för en hel evighet sen (eller 3000 år sedan) blev förseglad av de dåvarande tolv Magnifica som inte kunde döda den onda kvinnan eftersom hennes dotter då skulle få ta över hennes magiska krafter. Eftersom de på den tiden inte kunde komma på en högre siffra än 3000 så blev det så många år besvärjelsen skulle hålla. Ledaren av de gamla 12 Magnifica är den gamle mannen som dök upp i skolan. För 3000 år sedan slogs alltså han och hans kamrater mot den onda och hennes många och oerhört farliga undersåtar, och hennes dotter. Men att slåss mot dessa synnerligen otrevliga typer är verkligen inte lätt.

De magiska 12 : Uppdraget är första delen i en actionfylld och magisk, och rolig serie där 12-årige Mack står i centrum. Det är två berättelser som hör ihop, en som utspelar sig för 3000 år sedan och en nu, och de flätas ihop genom att berättas parallelt. Boken är skriven av amerikanske författaren Michael Grant och jag tycker att boken känns mycket amerikansk. Fråga mig dock inte vad jag menar med det för jag kan inte sätta fingret på vad det är som ger mig den känslan. Boken är meningen att den ska vara rolig och det är den, men jag tycker att författaren försöker för mycket så att det, för mig, blir för mycket av det goda. Den typen av humor kräver en finess som jag inte tycker finns, men jag är övertygad om att många barn kommer att gilla denna bok. Jag tror dock inte att jag kommer att läsa fortsättningen.

Boken passar till mellanstadiebarn och yngre tonåringar.

Betyg: 3/5

Författare: Michael Grant
Titel: De magiska 12 : Uppdraget
ISBN: 9789132159350
Förlag: B. Wahlströms

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar