onsdag 16 februari 2011

Zombieboken och Varulvsboken av Andreas Palmaer

Här kommer en till dubbel. Det är två andra böcker i serien "Lätt att läsa - svår att släppa", nämligen Zombieboken och Varuvlsboken av Andreas Palmaer. Dessa två har ett liknande upplägg som Vampyrboken och Spökboken, det vill säga fakta blandat med fiktion.

I Zombieboken får man reda på hur en zombie ser ut oavsett om det är en f.d. person som blivit uppväckt från de döda eller en person som blivit fövandlad till en zombie på grund av något otäckt virus. Man får även reda på vilka styrkor och svagheter de har och om två berömda zombies. Berättelsen i denna bok är av det längre slaget men varje kapitel avslutas med intressant fakta. Boken är synnerligen underhållande och intressant och den börjar riktigt bra: "Du som läser den här boken lever. Eller hur? Grattis. Det ska du vara glad för." Men jag tycker att författaren verkar anse (eller vill ge intrycket av) att zombies egentligen är snälla och kramiga och aldrig blir arga. Vi kan nog inte ha sett samma filmer eller läst samma böcker för i min (fiktiva) erfaranhet är zombies livafarliga, arga och är ute efter att ha ihjäl så många männsikor som möjligt.

Varulvsboken är jättekul och har mycket information om varulvar som jag faktiskt inte kände till. Jag visste t.ex. inte att man trott på varulvar sedan antiken. Jag hade ingen aning om att det funnits varulvsjakter precis som häxjakter. I boken får man bl.a. även veta hur man ska ta kål på en varulv om man råkar möta en och hur man känner igen en när denne inte är förvandlad än (jag börjar misstänka min karl faktiskt). Här är historier om riktiga varulvar och en ny saga av författaren. (Ha! I skrivande stund dyker låten Werewolves of London av Warren Zevon upp på webbradion, så lägligt).

Båda böckerna innehåller tips på filmer och böcker med zombies respektive vaurlvar. Dock är vissa av tipsen ganska krystade. Frankensteins monster skulle jag inte kalla zombie och det stämmer inte med hur författaren själv har beskrivit zombies. Och Mr Hyde är knappast en varulvsliknande varelse. Jag har i min bekantskapskrets en expert på Dr Jekyll & Mr Hyde, som säger att det inte står något sådant i boken. Men jag tycker absolut att man ska läsa Frankenstein och Dr Jekyll & Mr Hyde ändå, för de är väldigt, väldigt bra skräckhistorier, så på så sätt är det ju bra att de står med.

Zombieboken och Varulvsboken har båda illustrationer av Peter Bergting som jag alltid tycker gör fantastiska bilder och omslagen är riktigt bra men inne i böckerna är bilderna slarviga och känns ofärdiga. Kanske är det menat så, att de ska vara enkla och mer roliga, och roliga är de, men jag tycker ändå det ser dåligt ut.

Böckerna rekommenderas varmt till låg- och mellanstadiebarn.

Betyg: 3/5

Författare: Andreas Palmaer
Titel: Zombieboken
ISBN: 9789150112221
Titel: Varuvlsboken
ISBN: 9789150112191
Förlag: Bokförlaget Alfabeta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar