onsdag 6 oktober 2010

Udda verklighet av Nene Ormes

Udda är en tjej från Malmö som så länge hon kan minnas har haft fruktansvärda mardrömmar. Mardrömmar som känns så otroligt verkliga. Hennes bäste vän Daniel får reda på hennes senaste dröm som handlade om en kvinna som blir jagad vid centralstationen i Malmö. Hon ska precis till att ta sig i säkerhet då hon blir våldsamt attackerad. Sedan vaknar Udda. Många av Uddas drömmar verkar sanna så Daniel bestämmer sig för att, mot Uddas vilja, gå till det ställe kvinnan i drömmen blev attackerad. Tiden går och Daniel hör inte av sig och Udda blir orolig. Hon fortsätter att drömma om underliga väsen; bl.a. om en man med vingar och vitt hår. En man som hon en dag ser när hon sitter på ett café och fikar.

Det visar sig att Uddas drömmar är verklighet men en parallell sådan. Mannen med det vita håret tvingas hjälpa Udda att försöka få tillbaka Daniel som blivit bortförd av sämsta möjliga varelse. Det är en svår resa för henne, att försöka hitta sin vän, men även att få reda på vem och vad hon egentligen är, och vad det innebär.

Udda verklighet av Nene Ormes är en underhållande och spännande urban fantasy (fantasy i stadsmiljö) som har ett lättillgängligt och målande språk. När jag läste boken såg jag allting så tydligt och med vackra färger. Jag är dock själv från Malmö så alla platser i boken är kända för mig, kanske är det annorlunda för personer utanför staden. Den känns inte helt som en fantasy utan nästan som en deckare med konstiga varelser, det handlar ju i huvudsak om en försvunnen person som måste återfinnas. Boken skulle alltså kunna fungera för folk som inte är så förtjusta i fantasy.

Boken innehåller intressanta karaktärer – de sära - som vi får lära känna mera sedan i fortsättningen har författaren sagt till mig. Det blir tre böcker till åtminstone.

Den grafiska utformningen på boken är mycket snygg, den ”skyldiga” på Styxx förlag har gjort ett väldigt bra jobb. Omslaget är snyggt och boken har svart snitt vilket gör boken lite extra mysko.

Boken passar till äldre tonåringar och vuxna.

Titel: Udda verklighet
Författare: Nene Ormes
Förlag: Styxx fantasy
ISBN: 978 91 7355 140 3

3 kommentarer:

  1. Åhå se där, den känner jag igen!

    SvaraRadera
  2. Aha, det var här hos dig jag hade läst att det skulle bli fler böcker...:) Ser verkligen fram emot det. Riktigt bra bok, men som du säger så har man bott i Malmö (vilket jag med gjort) så känner man kanske mer för den.
    Rekommenderar den varmt i alla fall.

    SvaraRadera